قاعدة الرسائل الجامعية
المسؤلية المدنية الناجمة عن الاعتداء على الحق الادبى للمؤلف
عنوان الرسالة : المسؤلية المدنية الناجمة عن الاعتداء على الحق الادبى للمؤلف
اسم الباحث : أحمد، محمد رمضان حسن
الدرجة : دكتوراه
الكلية - القسم : كلية الحقوق. قسم القانون المدني
الجامعة : جامعة بنها
التاريخ : 2018
الموضوع : القانون المدنى
المشرف : رشدى، محمد السعيد، عبدالحليم، رضا.
الرابط :

إن الازدهار الفكري لدى الإنسان هو أسمى مراحل تحقيق الذات الإنسانية، ومن أجل ذلك منح الإنسان حرية التفكير والابتكار دون أن يكون لأحد الحق في توجيه هذا الفكر أو التأثير عليه مادامت هذه الأفكار لا تخالف النظام العام والآداب.
وترتبط حقوق المؤلف بحقوق الإنسان الأساسية المتمثلة في ضرورة المحافظة على المصالح الأدبية والمالية المتصلة بالعمل الفكري.
وإن عملية التنمية لا يمكن أن تتم بمعزل عن الإبداع العقلي، ولم تعد الدول المتقدمة تنظر إلى الإبداع الفكري وكأنه ترف فكري، ولم تعد عظمة الدول تقاس باتساع رقعتها الجغرافية وتميز موقعها الجغرافي ومواردها الأولية وما لديها من إمكانيات مادية وبشرية، دون أن تأخذ في الاعتبار ما تملك من قدرات البحث العلمي وعلى قدرتها على التحكم في الاستفادة من هذه القدرات العقلية والعملية.
ومن هنا كان لابد من حماية حقوق المبدعين وتحديد مسئولية المعتدي عليها.
والحقيقة أن قانون حماية حقوق الملكية الفكرية المصري رقم 82 لسنة 2002، ومن قبله قانون حق المؤلف رقم 354 لسنة 1954 كغيره من التشريعات العربية الخاصة بحق المؤلف لم يتعرض للمسئولية المدنية للاعتداء على حقوق المؤلف، وذلك قد يشكل صعوبة في معالجة المسئولية عن الاعتداء على حق المؤلف تحت مظلة القواعد الواردة في التشريع المدني.
وذلك نظرًا للاختلاف الشديد بين الملكية العينية التي وضعت التشريع لحمايتها وبين الحقوق الذهنية.
وإن أهمية دراسية حماية حقوق المبدعين تكمن في كونها حقًا من الحقوق الطبيعية للإنسان، إذ أنها تكفل حرية التفكير والابتكار، وفي المقابل يجب أن يكون للمجتمع حق في الاستفادة من هذا الإبداع وهذا التفكير دون الإضرار بحقوق المبدعين والمفكرين.
لذلك كان لزامًا وجود حماية لهذه الأفكار وثمارها تحافظ في الوقت نفسه على الحقوق المتعارضة الناجمة عن حق المؤلف.
وهدف البحث هو توضيح مدى العلاقة بين المؤلف والغير، بما لا يخل باستفادة الغير من الإبداع والابتكار وانعقاد المسئولية الناجمة عن الاعتداء على هذا الإبداع الفكري في حالة ما إذا كان فعل الغير يشكل اعتداء مع بيان تأثير هذا الاعتداء على حقوق المؤلف، خاصة مع اتساع سوق المنتجات الثقافية في ظل نمو العلاقات الدولية، فكان لابد من محاسبة المعتدي.
وسرت في دراستي على نهج يربط بين قانون حماية حقوق الملكية الفكرية كقانون خاص وبين القواعد العامة للمسئولية المدنية في القانون المدني.

The intellectual prosperity of man is the highest stage of human self-realization. For this reason, man is given freedom of thought and innovation without anyone having the right to direct or influence this thought as long as these ideas do not violate public order and morality . 
Copyright is linked to the fundamental human rights of the preservation of the moral and financial interests of intellectual work . 
The process of development can not take place independently of mental creativity, and developed countries no longer regard intellectual creativity as intellectual luxury. The greatness of nations is no longer measured by the breadth of their geographical area, their geographical location, their primary resources and their material and human resources, It possesses the capabilities of scientific research and its ability to control the utilization of these mental and practical abilities . 
Hence, it was necessary to protect the rights of creators and determine the responsibility of the aggressor . 
The fact that the protection of the Egyptian Intellectual Property Rights Law No. 82 of 2002, and before the copyright No. 354 Law of 1954 , like other special Arab legislations against the author was not subjected to a civil liability of an assault on copyright, and that may pose a difficulty in addressing responsibility for the attack on copyright Under the umbrella of the rules contained in civil legislation . 
In view of the great difference between the property in kind that the legislation was designed to protect and the intellectual rights . 
The importance of protecting the rights of creators lies in the fact that they are a natural right of human beings. They guarantee freedom of thought and innovation. In return, society must have the right to benefit from this creativity and thinking without prejudice to the rights of creators and thinkers . 
It was therefore necessary to protect these ideas and their fruits while preserving the conflicting rights of copyright . 
The purpose of the research is to clarify the relationship between the author and third parties, so as not to prejudice the benefit of others from creativity and innovation and the liability resulting from the attack on this intellectual creativity in the case of whether the act of others constitutes an attack with a statement of the impact of this attack on copyright, In light of the growth of international relations, the aggressor had to be held accountable . 
In my study, I took the approach of linking the Law on the Protection of Intellectual Property Rights as a special law to the general rules of civil liability in civil law .